מבט מקצועי: שיטות הטיפול החדשניות בחולי COPD

נורית אפפלבוים No Comments on מבט מקצועי: שיטות הטיפול החדשניות בחולי COPD

פרופ' דוד שטרית, מנהל מערך הריאות בבית החולים 'מאיר' בכפר סבא, מפרט על שיטות הטיפול החדשניות בחולי מחלת הריאות. COPD השלבים השונים והפתרונות האפשריים ומבקש להעביר מסר חשוב: "אם אתם סובלים מתסמינים פנו לרופא ריאות להתאמת הטיפול".

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מה היא מחלת COPD? פרופ' דוד שטרית, מנהל מערך הריאות במרכז הרפואי 'מאיר' בכפר סבא מקבוצת 'כללית' מסביר: "זו מחלת ריאות חסימתית שנגרמת מעישון, 85% מהחולים הם מעשנים והשאר הם אנשים שסבלו שסבלו מהשפעה סביבתית של העישון כמו סביבה משפחתית או סביבת עבודה. הסיכוי לחלות ב –  COPD קשור בכמות השנים שהאדם מעשן. כפי שניתן להבין זו מחלה שכיחה מאוד ובציבור החרדי היא נוכחת יותר בגברים מאשר בנשים והיא באה לידי ביטוי בעיקר בשיעול, קוצר נשימה, ליחה, חשוב לציין כי ככל והמחלה מתקדמת כך הסימפטומים יותר משמעותיים".

מה הם השלבים השונים של המחלה? "החולה יכול לחוות תסמינים כמו שיעול וליחה מוגברים. התסמינים הללו עלולים להוביל למעבר לטיפול במשאפים או לאשפוז. התגברות התסמינים הללו עלולה לבוא  לידי ביטוי בכך שניתן לראות ירידה בתפקודי הריאות. עליה בתדירות האשפוזים, דבר שמוביל כמובן לשיבוש השגרה היומיומית".

מה היא שיטת האבחון המקובלת? "האבחנה נעשית בצורה פשוטה בבדיקת תפקודי ריאות, שהיא בדיקה פשוטה ולא פולשנית. היא חיונית לאבחנה ולמעקב במטרה למנוע הדרדרות בתפקוד. "חשוב להבין" – מחדד פרופ' שטרית "הריאות זה איבר שלא חשים בו  בדרך כלל כאב, לכן החולה לא יהיה מודע לתהליכים שמתרחשים בתוכו ודבר זה מגביר את הסיכון לגידולי ריאה למשל. ההמלצה האמריקאית היא שמי שמעשן שנים רבות יבצע סי טי חזה כל שנה לגילוי מוקדם".

אלו עוד שלבים קיימים בטיפול? "הטיפול ל- COPDכולל כמה רובדים, קודם כל הפסקת עישון. שנית פעילות גופנית – היא מאוד חשובה כמו הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים ועוד. בנוסף טיפול במשאפים, המשאפים משלבים גם פתיחת דרכי אוויר וגם סטרואידים שמונעים את הדלקת בדרכי האוויר והם משפרים מאוד את המצב של החולה ומקטינים את תדירות ההתלקחויות.

"כיום יש משאפים שהם הטובים ביותר, כי הם מכילים במשאף אחד שלושה מרכיבים. –  שני מרכיבים שמרחיבים את דרכי האוויר ותכשיר אחד שהוא אנטי דלקתי ולכן הם מאוד אטרקטיביים כי ככל שהחולה משתמש בפחות משאפים כך התועלת גדולה יותר. בדרגות המתקדמות מאוד יש סוגים נוספים של טיפולים עם חמצן, אינהלציות וכו'.

"הטיפול במשאפים משפר משמעותית את ההתמודדות עם קוצר נשימה ועם השיעול ומפחית  התלקחויות וכתוצאה מכך את מספר ה – ביקורים אצל רופאים ובבתי חולים. הם גם משפרים תוחלת חיים".

משפט לסיום לקוראים? "כל מי שמעשן וסובל מתסמינים של שיעול וקוצר נשימה חשוב שיבוא לרופא ריאות להתאמת הטיפול הנדרש".

 



0 תגובות